نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







RSS

مجله علمی خبری
دانش خود را بیفزا

سه شنبه 1 تير 1395

ایان نامه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد

رشته روانشناسی عمومی

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی

استاد راهنما:

دکتر احمد برجعلی

استاد مشاور:

دکتر نورعلی فرخی

زمستان91

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

چکیده

 

پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی انجام گرفته است. در این پژوهش از طرح آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل استفاده شده است. جامعه ی آماری شامل کلیه­ی کودکان پیش دبستانی شهر تهران است. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه ای چند مرحله ای دو مهدکودک انتخاب شد، یکی از این مهدکودکها به عنوان گروه آزمایشی و دومی به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. آموزش تنظیم هیجان شامل 11 جلسه درس بود که هردو جلسه دریک هفته به مدت 14 هفته (به همراه جلسات تکمیلی) برگزار شد. آزمون ارزیابی رفتار اجتماعی اقتباس از ویر و داوین(1980) در دو مرحله­ی پیش از آموزش و پس از آموزش برای ارزیابی تغییرات ایجاد شده در رفتار اجتماعی کودکان توسط مربیان پر شد. و از روش آماریt  مستقل برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. تفاوت نمرات پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بزرگتر و معنادارتر بود. آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی موثر بوده است..

کلید واژگان:

آموزش تنظیم هیجان[1]، شایستگی اجتماعی[2]، کودکان پیش دبستان[3]

 

 

فصل اول

 

چهارچوب پژوهش

 

 

مقدمه و طرح مساله

یکی از عوامل پیدایش علاقه­ی محققین به جنبه­های اجتماعی رشد در طول چند دهه­ی گذشته ،  بررسی رابطه ی میان مشکلات در روابط با همسالان و سازگاری ضعیف تحصیلی، هیجانی و اجتماعی بوده است (هارت آپ[4]، 1992؛ کاپر اسمیت ،کویه و داگ[5]،1990؛ نیوکامب[6] و همکاران،1993؛ پارکر و آشر[7] ،1987؛ پارکر و همکاران،1995؛ به نقل از روزه-کراسنور[8]،1997 ). این محققین توافق نظر دارند که مشکلات با همسالان در کودکان  می­توانند خود را به صورت رفتارهای نابهنجار برون نمود[9] ( مثل رفتارهای ویرانگری، پرخاشگری ) یا  درون نمود[10] ( مانند کناره گیری، اضطراب اجتماعی ) نشان دهند( به نقل از روزه-کراسنور،1997). به همین دلیل است که در سال­های اخیر محققان، روان شناسان، مربیان و والدین کودکان در کنار تاکید بر یادگیری خواندن و محاسبات ریاضی در دوره ی پیش دبستانی ، دستیابی به تکلیف مهم رشدی دیگری را ضروری می دانند : دستیابی به تواناییهایی برای موفقیت در روابط اجتماعی ( بروفی _هب[11] و همکاران ،2007  ، براون[12] ،2011 ).  سازه ی روان شناختی ” شایستگی اجتماعی[13] ” به خوبی معرف این توانایی­هاست؛ شایستگی اجتماعی در کودکی اولیه[14] به معنای مشارکت کودک در تعاملات اجتماعی ، دستیابی به اهداف اجتماعی ، ایجاد و نگه داری روابط دوستی و دستیابی به پذیرش همسالان است( رابین ، بوکوسکی و پارکر[15] ،2006؛ به نقل از میرابل[16] ،2010).

هیجان­ها از عناصر اصلی تعاملات اجتماعی هستند،  به این دلیل که آن­ها منبع اطلاعاتی مهم هم برای فرد برقرار کننده­ی ارتباط و هم فرد دریافت کننده­ی ارتباط هستند. محتوای هیجانی رابطه ، اغلب معنای ارتباط را مشخص می­کند( کامپوس ،کامپوس و بارت[17] ،1989؛ به نقل از هالبرستد،دنهام و دانسمور[18]،2011). اهمیت هیجان­ها در روابط اجتماعی از آنجا معلوم می شود که برخی گفته­اند تصور حتی یک رابطه بدون اطلاعات عاطفی، دریافت اطلاعات عاطفی و تجربه­ی حالت عاطفی مشکل است ( هالبرستد ،دنهام و دانسمور ، 2011 ).اداره­ی هیجان­ها به شکل سازش یافته با محیط، برای کارکرد اجتماعی و بهزیستی روان شناختی ضروری است (آلدائو،نولن-هوکسما،اسویزر[19]،2010؛ دنهام،1998؛ ایزنبرگ ،فیبس ،گوتریه و ریزر[20]،2000؛ گراس[21]،1998؛ به نقل از  مک لاگین ،هزنبوهلر،منین و نولن-هوکسما[22]،2011).  تامپسون[23](1994 ) تنظیم هیجان را “فرایندهای درونی و بیرونی که مسئول آگاهی،ارزیابی و اصلاح وقوع ،طول مدت و شدت واکنش های هیجانی ست و در جهت رسیدن به خواسته های فرد می باشند ” تعریف کرده است.

در تحقیقات نظریه ی شناخت اجتماعی که به صورت دو حوزه ی؛ ” نظریه ی ذهن ” و “فهم هیجان ” است، که اولی به معنای درک رشد یابنده ی کودک از حالتهای ذهنی دیگران ، از جمله باورها، افکار و خواسته های آن­هاست ( دان ، براون،اسلومسکی ،تسلا و یانگ بلید [24]،1991؛ به نقل از  لوکاس و آدکینز ،2006)و دومی به صورت توانایی کودک برای رمزگشایی حالتهای هیجانی شخص دیگر  است ( هاریس و سارنی[25] ،1989؛ به نقل از لوکاس و آدکینز،2006). مشخص شده است که رشد هر دوی این مهارتها به پرورش شایستگی اجتماعی کمک می کند( بارنت و تامپسون،1984،صفحه ی 259؛به نقل ازلوکاس-آدکینز، 2006 ، رازا و بلیر[26] ،2009 ).

مشخص شده است که شایستگی اجتماعی کودکان ممکن است تا اندازه ای بستگی به توانایی تشخیص و استنباط دقیق حالات هیجانی فرد دیگر داشته باشد(بارنت و تامپسون[27]،1984،صفحه ی 259؛به نقل ازلوکاس-آدکینز[28]،2006). ریور و ویگلز[29](1997؛به نقل از بروفی-هب و همکاران،2007) متذکر می شوند که شایستگی اجتماعی بستگی به فراگیری مهارتهای اساسی مثل تنظیم هیجان[30]،مهارتهای شناخت اجتماعی[31] و رفتارهای ارتباطی مثبت دارد.کودکان و نوجوانان دارای مهارتهای بهتر تنظیم هیجان،شایستگی اجتماعی بیشتری دارند، رتبه ی بالاتری در بین همسالان دارند، روابط آنها از کیفیت بیشتری برخوردار است، و در مقایسه ی با همسالان با مهارتهای ضعیف تنظیم هیجان، در رده ی بالاتری از رفتار مطلوب اجتماعی[32] قرار دارند (دنهام،1986 ؛ دنهام و همکاران،2003 ؛ دنهام ،مک کینلی،کوچود و هولت[33]،1990؛ به نقل ازمک لاگین،هزنبوهلر،منین و نولن-هوکسما،2011). معلوم شده است که مهارتهای تنظیم هیجان می توانند شایستگی اجتماعی کودکان را در مراحل بعدی رشد پیش بینی کند (دنهام و همکاران،2003 ؛ریدل[34]و همکاران ،2003؛ اسپینارد[35] و همکاران،2006 ؛ به نقل از مک لاگین،هزنبوهلر ،منین و نولن-هوکسما ،2011).

کودکان بین 2 تا 6 سالگی در توانایی­های هیجانی پیشرفت­هایی می­کنند که پژوهشگران جمعا آنها را شایستگی هیجانی[36]می نامند ( هالبرستات، دنهام و دانسمور،2001 ؛سارنی[37]،2000 ).  کودکان در سنین   پیش دبستانی آگاهی هیجانی کسب می­کنند. در نتیجه، آنها بهتر می­توانند درباره­ی احساسات صحبت کنند و به علایم هیجانی دیگران واکنش مناسب نشان بدهند. آنها در خودگردانی هیجانی[38] بهتر می­شوند، مخصوصا در کنار آمدن با هیجان منفی شدید.کودکان پیش دبستانی اغلب هیجان های خودآگاه[39] و همدلی[40] را تجربه می­کنند که به درک اصول اخلاقی در حال رشد آنها کمک می­کنند. آنها  به علت­ها و پیامدها و علایم رفتاری هیجان اشاره می­کنند و این آگاهی­ها ازنظر دقت و پیچیدگی به سرعت افزایش می یابند. آنها هم چنین می­توانند پیش بینی کنند که وقتی یک همبازی هیجان خاصی را ابراز می­کند بعدا چه کاری انجام خواهد داد. آنها روش­های موثری را برای تسکین دادن احساس های منفی دیگران، مانند بغل کردن برای کاهش دادن غم، اکتساب می­کنند. در عین حال، کودکان پیش دبستانی در تعبیر کردن موقعیت­های دارای نشانه­های متضاد در مورد نحوه­ای که یک  فرد احساس می­کند، دچار مشکل می­شوند. هنگامی که تصویری از کودکی با چهره­ی شاد همراه با دوچرخه­ای خراب به کودکان 4 و 5 ساله نشان داده شد، آنها به جلوه­ی هیجان اتکا کردند و گفتند : ” او به خاطر اینکه دوست دارد دوچرخه خود را براند، خوشحال است”. کودکان بزرگتر معمولا این دو نشانه را ترکیب  می کنند: ” او به خاطر اینکه پدرش قول داده دوچرخه اش را تعمیر کند،خوشحال است” ( برک[41] ،2007 ). هم چنین به علت آگاه نبودن کودکان پیش دبستانی از فعالیت های ذهنی، آنها هیجان ها را با اشاره به حالت های بیرونی به جای درونی توضیح می دهند (فلاول  و گرین[42] ،2001 ). کودکان تقریبا درسن 8 سالگی است که آگاه می شوند که می­توانند در هر لحظه دستخوش بیش از یک هیجان شوند،  طوری که هر یک ممکن است مثبت یا منفی بوده و ازنظر شدت تفاوت داشته باشند ( پونس[43] و همکاران،2003 ).درک کردن هیجان های ترکیبی[44] به کودکان کمک می­کند تا بفهمند که ابراز احساسات افراد ممکن است احساس های واقعی آنها را منعکس نکند ( سارنی ،1999 ) و به آگاهی ازهیجان های خودآگاه نیز کمک می­کند.  بر مبنای  یافته­های تحقیقاتی ذکر شده در بالا، توانمندیهای هیجانی کودکان با افزایش سن افزایش می یابد و  رشد هیجان روندی تحولی دارد ،که این خود گواهی بر  ارتباط متقابل بین  شناخت و هیجان است که پژوهشگر در قسمت بعدی پژوهش به تفصیل آن را بیان می کند.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:57

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت فاوا برای معلمان دوره متوسطه

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد

رشته برنامه ریزی درسی

عنوان:اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت فاوا برای معلمان دوره متوسطه شهرستان ملایر بر اساس مدل کرک پاتریک

استاد راهنما:

دکتر مسعود گرامی پور

استاد مشاور:

دکتر عفت عباسی

 

نیمسال تحصیلی:

94-93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست

       صفحه

 

فصل یک: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….    2

1-2 بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………………………..     2

1- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………   5

1-4 ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….       6

1-5 پرسش های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………..  9

1-6 تعاریف عملیاتی متغیرها………………………………………………………………………………………………………………….   11

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….    14

2-2 آموزش……………………………………………………………………………………………………………………………………………..    15

2-3 آموزش ضمن خدمت کارکنان ………………………………………………………………………………………………………   16

2-3 انواع آموزش ضمن خدمت کارکنان ……………………………………………………………………………………………..   17

2-3-1 آموزش های ضمن خدمت با توجه به زمان…………………………………………………………………………        17

2-3-2 آموزش ضمن خدمت بر حسب ماهیت…………………………………………………………………………………….   18

2-4  تاریخچه آموزش ضمن خدمت در ایران……………………………………………………………………………………..    19

2-5. تاریخچه آموزش ضمن خدمت کارکنان در وزارت آموزش و پرورش……………………………………….   20

2-6. اهداف آموزش ضمن خدمت کارکنان…………………………………………………………………………………..          21

2-7. اصول آموزش ضمن خدمت کارکنان…………………………………………………………………………….      23

2-8. آموزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات…………………………………………….. 24

2-9. روش های آموزشی مبتنی برفناوری اطلاعات و ارتباطات……………………………      25

2-10. تاریخچه فاوا در آموزش پرورش ایران    26       ……………………………………………………………

2-11. فناوری در آموزش 27     …………………………………………………………

2-12. فاوا در آموزش و پرورش برخی از کشورهای دنیا 28      ……………………………………………….

2-13. جایگاه فاوا در آموزش و پرورش ایران29     ……………………………………………………………

2-14. آموزش ضمن خدمت معلمان و فاوا30     ……………….………………………………………………

2-15. فناوری اطلاعات و ارتباطات31     ……………………….………………………………………………

2-16. ضرورت بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات32     ………..……………………………………

2-17. کاربرد های فناوری اطلاعات و ارتباطات33     ………………..…..……………………………………

2-18. کاربرد آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات34     …………..…..……………………………………

2-19. ارزشیابی آموزش ضمن خدمت کارکنان35     ………………..…..……………………………………

2-20. الگوها و روش های ارزشیابی برنامه آموزش ضمن خدمت37     ………………………………………

2-21. الگوی ارزشیابی اثربخشی کرک پاتریک 39     ………………..…..…………………….……………

2-22. پیشینه تحقیق43         ……………………………………………………………

فصل سوم: روش تحقیق

3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………..   50

3-2 روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….    50

3-3 جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………    52

3-4 ابزارپژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………….     52

3-5 حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………………..      53

3-6 روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………….       54

3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………        54

فصل چهارم: نتایج پژوهش

4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………….         58

4-2 تحلیل داده های کمی……………………………………………………………………………………………………………..         53

4-3 بررسی نتایج آزمون t تک نمونه ای ومقایسه شاخص های بررسی کیفیت آموزش بر اساس مدل کرک پاتریک ………………………………………………………………………………………………………………………..         72

4-4 تجزیه تحلیل داده های کیفی………………………………………………………………………………………………….        86

فصل پنجم:

5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 101

5-2. بحث درباره یافته ها……………………………………………………………………………………………………………….         102

5-3 پیشنهادهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..         131

4-5. محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………          132

منابع …………………………………………………………………………………………………………………………..           134

 

                                                                فصل اول:

کلیات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1. مقدمه:

معلمان به عنوان یکی از اثرگزارترین عناصر در آموزش و پرورش نیاز به آشنایی با فاوا در امر آموزش دارند، آنها باید دانش و اطلاعات لازم را برای رویاروی با فاوا را کسب کرده تا از این طریق بتوانند با تغییر و تحول در عرصه آموزش همراه شده و به بازسازی و نوسازی دانش و معلومات خود بپردازند. آموزش ضمن خدمت یکی از راهکارهای اساسی برای به روزآمد کردن دانش عمومی، علمی و تخصصی معلمان است که متناسب با تحولات علمی و رشد صنایع آموزش و تغییرات در سیستم آموزش است.

در عصر حاضر، رشد و گسترش سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان ارتباط سریع و تبادل اطلاعات را بیش از پیش میسر کرده و افراد هر کجا باشند می توانند آخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه ای دریافت کنند. بی شک بیشترین تاثیر این فناوری ها بر محیط های آموزشی است. کاربرد این فناوری ها در آموزش می تواند در جهت بهبود آموزش های سنتی به کار آید و از این طریق به ارائه آموزش های تخصصی به شیوه های مدرن پرداخت (عطاران، 1385).

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:55

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه ارزیابی کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی

عنوان : ارزیابی کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده.

هدف : هدف از این پژوهش ارزیابی کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج براساس استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران می باشد . در این تحقیق با تجزیه و تحلیل های دقیق و آماری سعی در نشان دادن نقاط قوت و ضعف کتابخانه ها شده است .

روش تحقیق : در این تحقیق از روش پیمایشی ارزیابانه استفاده شده است . جامعه آماری مورد نظر ، 10 کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، شامل 1 کتابخانه مرکزی و 9 کتابخانه دانشکده ای می باشد.

یافته : بر طبق بررسی های صورت گرفته ، از نقطه نظر کیفی ، کتابخانه مرکزی با 73.13 % بیشترین مطابقت با استانداردها را داشته است . کتابخانه های علوم پایه و ادبیات و روانشناسی و تربیت بدنی با بازه ( 65-70 % ) در رتبه بعدی مطابقت با استانداردها قرار گرفته اند . کتابخانه های فنی و مهندسی ، دامپزشکی و پرستاری و مامایی با بازه ( 50-55 % ) با استانداردها مطابقت داشته اند . کتابخانه های مدیریت و حقوق و علوم سیاسی با بازه ( 45-50 % ) با استانداردها مطابقت و کتابخانه الهیات با 43.13 % کمترین میزان مطابقت با استانداردها را داشته است. از نقطه نظر کمی نیز ، نیروی انسانی 8.70 % ، مجموعه 20.52% و ساختمان و تجهیزات 51.40% با استاندارد مطابقت داشته اند .

نتیجه گیری : از نتایج به دست آمده ، مشخص گردید که عمدتاً در بودجه و سازمان و مدیریت دچار مشکل هستند و هیچ یک از کتابخانه ها با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران مطابقت کاملی ندارند.

 

کلید واژه : استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران ، دانشگاه آزاد کرج ، استاندارد.

 

فصل اول :

  • مقدمه
  • بیان مسئله
  • معرفی پژوهش

 

1-1 : مقدمه .

اطلاعات همه  اندیشه ها ، داده های واقعی ، آثار علمی و تخیلی است که  به هر شکل  مبادله ، ثبت ، ضبط و منتشر می شود . در دنیای امروز ، هیچ فردی نمیتواند  این ادعا را داشته باشد که بی نیاز از اطلاعات و سواد می تواند زندگی رو به رشدی داشته باشد .

این اطلاعات از دو طریق ثابت و متحرک در دسترس استفاده کنندگان قرار می گیرد . متحرک از طریق رادیو ، تلویزیون ، اینترنت و …. ثابت در قالبی دائمی ، و ماندگار مانند کتاب و مجله و روزنامه و … . اطلاعات ثابت ، زمانی مفید هستند و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند که به شکلی خاص و در مکانی معین منظم شوند . این ویژگی ما را در برابر نهاد کتابخانه قرار می دهد. سازمانی که از قرن های گذشته ، قبل از اینکه وسایل متحرک انتقال اطلاعات به وجود آیند ، مکان و عامل حفظ و نگهداری و اشاعه دانش بشر بوده اند . کسی که به کتابخانه رجوع می کند جویای اطلاعات و دانشی است که گردآوری شده ، نظم یافته و توسط کتابخانه در دسترس قرار گرفته است . انتشار و تولید و جمع آوری کتابهای سودمند و مفید در زمینه های مختلف علمی و گسترش کتابخانه ها نشانه ی پیشرفت یک جامعه و جلوه ی واقعی توجه افراد به علم و دانش است و کتابخانه ها مهم ترین جایگاه نگهداری اطلاعات هستند .

کتابخانه همچون مدرسه ، دانشکده ، دانشگاه یا موسسه ای آموزشی است و با فراهم ساختن دانش مدون و به گردش انداختن آن موجب غنای فکری یک جامعه می گردد ؛ از آنجایی که کتابخانه در پیشرفت آموزش نیروی حیاتی و خلاق دارد ، یک اجتماع مترقی سخت به آن پایبند است ؛ انسان نوسواد ، با سواد ، تحصیل کرده و دانشمند و در واقع هر فردی که بتواند بخواند ، مطابق هدف خویش از کتابخانه بی نیاز نیست . ( ابرامی ، 1386 )

کتابخانه ها به طور کلی ، بر اساس اهداف و منابع و جامعه استفاده کننده ، تفکیک می شوند به : کتابخانه های ملی ، کتابخانه های دانشگاهی ، کتابخانه های عمومی ، کتابخانه های تخصصی و کتابخانه های آموزشگاهی ، به طور اعم و همین طور می توان به گروه های دیگری از کتابخانه ها در ایران از جمله : کتابخانه های مساجد ، کتابخانه های روستایی ، کتابخانه های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و کتابخانه های ویژه نابینایان و گروه های خاص نیز اشاره کرد ؛ ولی به طور کلی ، وظیفه اصلی تمام کتابخانه ها جمع آوری ، سازمان دهی و دسترس پذیری اطلاعات و دانش می باشد .

کتابخانه عمده ترین مرکز اطلاع رسانی و اساسی ترین منبع برای انجام پژوهش است . ( فدایی عراقی ، 1385 )

بدون شک در میان انواع کتابخانه های ذکر شده ، کتابخانه های دانشگاهی به سبب اهداف و جامعه استفاده کننده که همان دانشگاهیان می باشند ، از موقعیت و جایگاه ویژه ای در بین کتابخانه های دیگر برخوردارند.

جز کتابخانه هایی که در جنب نظامیه ها ، یا صومعه ها قرار داشتند ، و بیشتر دانشمندان و دانش پژوهان از آنها استفاده می کردند ، تاسیس کتابخانه های دانشگاهی ، به صورت فعلی ، و با قوانین مدون قدمت چندانی ندارد ؛ در کشورهای اروپایی ، به ویژه فرانسه ، در حدود سال 1805 میلادی و در کشورهای آمریکایی ، در حدود سال 1850 ، به اولین نمونه های این کتابخانه ها بر می خوریم .( علومی ، 1390 )

در ایران نیز ، با تاسیس اولین دانشگاه به مفهوم امروزی آن در سال 1313 پایه های کتابخانه های دانشکده ای و دانشگاهی نیز پی ریزی شد . علت اصلی به وجود آمدن کتابخانه های دانشگاهی ، کمک به اساتید ، مدرسان و دانشجویان برای پیشبرد کار تحقیق و تدریس است.

هدف از هر کتابخانه دانشگاهی ، جمع آوری و سازمان دهی اطلاعات ، فراهم کردن امکانات ، استفاده اطلاعاتی سریع ، صحیح و به موقع برای اساتید و دانشجویان و محققان است . ( بنی اقبال ، 1377 )

کتابخانه دانشگاهی ، مانند یک بخش آکادمیک [1] عمل می کند ، یعنی فعالیت آموزشی و تحقیقاتی و خدمات عمومی را یک جا انجام می دهد . ( عازم ، 1391)

کتابخانه دانشگاه در تمام سطوح ، در برنامه های آموزشی ، و یادگیری شرکتی فعال دارد . (عازم ، 1391)

تغییراتی که ، در خیلی از دانشگاه ها صورت گرفته است ، سبب تاکید باز بیشتر بر مرکزیت کتابخانه در دانشگاه شده است . ( اورنز ، 1388)

هیچ دانشگاهی بدون داشتن کتابخانه مجهز به منزله قلبش نمی تواند کار موثری انجام دهد . ( ابرامی ، 1386 )

کتابخانه مناسب ، نه تنها بنیان و اساس آموزش و مطالعه بلکه شرط ضروری تحقیق و پژوهش است ؛ یک مجموعه تحقیقی خوب در کتابخانه های دانشگاهی ، شهرت و اعتبار دانشگاه مادر را به عنوان مرکز علمی و آموزشی معتبر ، افزایش می دهد . به عبارت دیگر از کیفیت و کارآیی کتابخانه هر دانشگاه ، می توان به عنوان ملاک ارزیابی و سنجش میزان هویت و کارآیی علمی – آموزشی آن دانشگاه یاد کرد . لذا دانشگاهی با هویت و کارآیی علمی – آموزشی بالا ، باید دارای کتابخانه های مجهز و با کیفیت بالا باشد . ( فدایی عراقی ، 1385 )

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:53

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه اسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی                                                                    

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

گرایش مدیریت آموزشی

عنوان:  اسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

 (پردیس ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران) 

استاد راهنما:

دکتر مهدی شریعتمداری

بهار 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

دانشگاه­ها مهمترین محل تولید علم محسوب شده و ساماندهی به تحقیقات دانشگاهی از مهمترین راهبردهای مؤثر در پیشرفت جامعه است.  پژوهش حاضربا هدف آسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان(پردیس ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران )ا انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی واز نظر گرد­آوری داده­ها توصیفی- پیمایشی می­باشد.  جامعه آماری تحقیق شامل کلیه­ی اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه فرهنگیان(پردیس­ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران ) در نیمسال اول 94-93 است که تعداد آن­ها 168 نفر گزارش شده است . با مراجعه به جدول مورگان تعداد 117 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گرد­آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته در 6 بخش موانع(مالی، فردی،امکاناتی، شغلی،علمی ومدیریتی-سازمانی ) در مقیاس پنج­درجه­ای لیکرت تنظیم گردید. روایی محتوای وصوری پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأئید قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ  .730/.برآورد شد. برای تجزیه وتحلیل داده­های به دست آمده از آزمون:برای توصیف داده­ها از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگین ها، شاخص­های مرکزی نظیر میانگین، انحراف استاندارد و چولگی و کشیدگی استفاده شده است. برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش از آزمون­های آمار استنباطی از جمله آزمون t بر ای تک متغیره ، آزمون t گروه­های مستقل و تحلیل واریانس یک­طرفه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد:موانع مالی، امکاناتی، فردی، شغلی، علمی و مدیریتی –سازمانی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است. عامل موانع شغلی بالاترین میانگین و عامل علمی کمترین میانگین رادارد.

واژگان کلیدی: آسیب شناسی، موانع، پژوهش،اعضای هیأت علمی، دانشگاه فرهنگیان

 

 

فهرست مطالب

صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق

مقدمه. 2

1-1 بیان مسأله. 3

2-1 اهمیت موضوع تحقیق وانگیزه انتخاب آن. 4

3-1 هدف های تحقیق. 6

1-3-1هدف کلی.. 6

2-3-1اهداف فرعی.. 6

4-1 فرضیه های تحقیق. 7

5-1تعریف واژگان و اصطلاحات.. 8

6-1 مدل تحقیق. 9

فصل دوم:ادبیات وپیشینه تحقیق

مقدمه. 10

1-2بخش اول: تعلیم وتربیت.. 12

1-1-2آموزش عالی.. 13

2-1-2تاریخچه آموزش عالی در جهان. 13

3-1-2تاریخچه آموزش عالی در ایران. 14

4-1-2تاریخچه تشکیل دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم) 15

2-2بخش دوم: پژوهش… 20

1-2-2تعریف پژوهش… 20

2-2-2تعریف پژوهشگر. 21

3-2-2 ویژگی‌های یک پژوهشگر موفق. 21

4-2-2انواع اصلی و روش‌های معمول پژوهش… 22

5-2-2مراحل فرآیند پژوهش… 22

6-2-2 پژوهش وتوسعه. 24

7-2-2 عوامل مؤثربر توسعه پژوهش… 25

8-2-2وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام در فاصله سالهای (2005-1995)  25

1-8-2-2ایران. 26

2-8-2-2ترکیه. 27

3-8-2-2مصر. 28

4-8-2-2کویت.. 28

5-8-2-2عربستان سعودی.. 28

6-8-2-2لبنان. 29

7-8-2-2امارات متحده عربی.. 29

8-8-2-2مالزی.. 29

9-8-2-2ازبکستان. 30

9-2-2جدیدترین وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشور های منطقه (2014) 31

10-2-2وضعیت ردهبندی 5 کشور برتر جهان در تولید علم(2011-2010) 33

11-2-2گستره پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و راه کارهای توسعه آن. 34

12-2-2آسیب ها و موانع پژوهش در نظام آموزش عالی.. 36

3-2 بخش سوم: پیشینیه تحقیقات داخلی و خارجی.. 41

1-3-2 تحقیقات داخلی.. 41

2-3-2تحقیات خارجی.. 46

فصل سوم:روش شناسی تحقیق

مقدمه. 49

1-3 روش تحقیق. 49

2-3 جامعه آماری.. 50

3-3 تعیین حجم نمونه وروش نمونه گیری.. 50

4-3 شیوه گردآوری اطلاعات.. 50

5-3 ابزار اندازه گیری اطلاعات.. 51

6-3تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش… 52

7-3روش تجزیه وتحلیل داده ها 53

نمودار1-3: آزمونهای توصیفی و استنباطی بکارگرفته در این پژوهش… 54

فصل چهارم:تجزیه وتحلیل دادها

مقدمه. 56

1-4 ویژگی های جمعیت شناختی.. 56

1-1-4ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک جنسیت.. 57

2-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تحصیلات.. 58

3-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک گروه آموزشی.. 59

4-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک پردیس یا مرکز محل خدمت.. 61

5-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک سابقه کاری.. 62

6-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63

7-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64

8-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65

9-1-4 ویژگیهای جمعیت شناختی به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی (علمی- پژوهشی و ISC)  66

10-1-4 ویژگیهای جمعیت شناختی به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی (علمی-پژوهشی،ISC وISI)  67

11-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68

2-4 شاخصهای توصیفی پژوهش… 69

1-2-4 توزیع نرمال. 69

2-4-2شاخص های توصیفی پژوهش… 70

3-4 تحلیل استنباطی داده ها 70

1-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه اول پژوهش… 70

2-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه دوم پژوهش… 71

3-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه سوم پژوهش… 72

4-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه چهارم پژوهش… 73

5-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه پنجم پژوهش… 74

6-3-4 تجزیه و تحلیل دادهها مربوط به فرضیه ششم پژوهش… 75

4-4 یافته های جانبی.. 76

1-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه هفتم پژوهش… 76

2-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه هشتم پژوهش… 77

3-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه نهم پژوهش… 78

فصل پنجم:بحث ونتیجه گیری

مقدمه. 80

. 1-5 خلاصه تحقیق. 81

2-5 بحث ونتیجه گیری.. 83

1-3- 5 محدودیت های خارج از دست محقق. 87

2-3-5 محدودیت های در دست محقق. 87

1-4-5پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر یافته های تحقیق. 88

2-4-5پیشنهاد به پژوهشگران آتی.. 89

منابع و مآخذ. 90

پیوست هاوضمائم. 97

 

فهرست جداول

صفحه

جدول1-2 فهرست دانشگاه های برتر ایران(2005-1995) 27

جدول 2-2 فهرست کشورهای برترمنطقه از نظر تولید علم(2005-1995) 30

جدول3-2رتبه کشورهای منطقه از نظر تولید علم درسال 2014(اسکوپوس) 32

جدول 4-2وضعیت 5 کشور اول تولید کننده علم جهان (2011-2010) 33

.جدول شماره1-3شاخص های پرسشنامه موانع پژوهش… 51

.جدول2-3: آلفایکرونباخ برای شاخص های تحقیق. 53

جدول3-3: آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه موانع پژوهش… 53

جدول 1-4 نمونه آماری به تفکیک جنسیت.. 57

جدول2-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تحصیلات.. 58

جدول3-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک گروه آموزشی.. 59

جدول 4-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک پردیس محل خدمت.. 61

جدول 5-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک سابقه کاری.. 62

جدول6-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63

جدول7-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64

جدول 8-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65

جدول 9-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی   66

جدول10-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی   67

جدول 11-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68

جدول 12-4 آزمون کلموگروف- اسمیرنف متغیرهای پژوهش… 69

جدول 13-4 شاخص‌های توصیفی متغیرهای پژوهش… 70

جدول14-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع مالی.. 71

جدول 15-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع امکاناتی.. 71

جدول 16-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع شغلی.. 72

جدول 17-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع علمی.. 73

جدول 18-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع فردی.. 74

جدول 19-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع مدیریتی- سازمانی.. 75

جدول 20-4 میانگین دیدگاه شرکت کنندگان بر اساس جنسیت.. 76

جدول 23-4 ماتریس همبستگی بین موانع پژوهش… 78

جدول 22-4 نتایج آزمون اثرات بین گروهی تحلیل واریانس یکطرفه تحصیلات مختلف و موانع. 77

جدول21-4 میانگین استادان در هر یک از سطح تحصیلات.. 77

 

فهرست نمودارها

صفحه

نمودار 1-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک جنسیت.. 57

نمودار 2-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تحصیلات.. 58

نمودار 3-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک گروه آموزشی.. 60

نمودار 4-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک پردیس /مرکز محل خدمت.. 61

نمودار 5-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک سابقه کاری.. 62

نمودار 6-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63

نمودار 7-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64

نمودار 8-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65

نمودار 9-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی.. 66

نمودار 11-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68

نمودار 10-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی.. 67

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:44

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه ارشد امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی

عنوان : امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

استاد راهنما :

دکتر ابراهیم صالحی عمران

استاد مشاور :

دکتر صمد ایزدی

دی 1393

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

هدف این پژوهش ، امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگویی به سه سوال ، شناسایی فرصت ها ، تهدیدها ، قوت ها و ضعف های آموزش های مهارتی محصول محور وبررسی مهم ترین نیازها و الزامات الگوی آموزش ، تولید ، بازاریابی و فروش از دیدگاه مدیران اجرایی انجام شد . تحقیق حاضر به روش توصیفی – پیماشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مدیران اجرایی پروژه آموزش های مهارتی محصول محور در کشور به تعداد 635 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 239 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند .ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه به شیوه ی کیفی و  پرسشنامه به شیوه ی کمی بود . جهت تحلیل داده ها از تکنیک swot برای تشریح نقاط ضعف ، قوت ، تهدید و فرصت  استفاده گردیده است  . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص های گرایش مرکزی و همینطور به منظور رتبه بندی مولفه ها از آزمون فرید من استفاده شد . یافته های تحقیق نشان داد که شاخص های موثر بر فرصت ها شاخص های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی می باشند ، و شاخص مراکز علمی موثرترین شاخص در تهدیدات می باشند. از طرفی  شاخص موثر بر قوت ، نیروی انسانی و شاخص موثر بر ضعف ، ضعف اقتصادی می باشند . علاوه بر آن ، مهمترین نیازها و ضعف ها در بخش تولید و فروش وجود دارد. در مجموع با توجه به امر آموزش و بازاریابی مناسبی که صورت می گیرد با عنایت به اینکه کاستی هایی در تعداد محدودی از مولفه ها در فرایند  تولید و فروش وجود دارد ، امکان پذیری این طرح در استان های کشور به صورت کلی وجود دارد. هم چنین در صورت اجرایی شدن صحیح این طرح  پیش بینی می شود : متقاضیان اشتغال سازماندهی شوند و فرصت های شغلی با مشارکت بخش خصوصی و با حمایت و هدایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای موجب کاهش بیکاری پنهان در جامعه شود و همچنین با توجه به ارائه آموزش مبتنی بر محیط کار و افزایش اعتماد به نفس کارآموزان به دلیل مواجه شدن با محیط واقعی کار موجب افزایش اثربخشی آموزشی و توانمند سازی کارآموزان در جامعه گردد.

واژگان کلیدی : امکان سنجی ، آموزش های مهارتی، آموزش های محصول محور ، فنی و حرفه ای ، آموزش ، تولید ، بازاریابی ، فروش

 

فهرست مطالب

فصل 1:طرح تحقیق   1

1-1-مقدمه2

1-2-بیان مساله3

1-3-اهداف پژوهش….. 9

1-4-سوالات پژوهش….. 9

1-5-تعریف واژه هاو اصطلاحات… 9

فصل 2:ادبیات پژوهش     13

2-1-مقدمه14

2-2-آموزش…. 15

2-3-سهم آموزش در رشد اقتصادی… 17

2-4-رسالت‌های آموزش ‌در ایران.. 19

2-5-آموزش و تأثیر آن برمدیریت کیفیت تولید.. 20

2-6-پیشینه آموزش همراه با تولید.. 22

2-7-آموزش و تأثیر آن بر بازاریابی… 23

2-8-نقش تبلیغات تکنیکی در بازاریابی فروش…. 24

2-9-موازنه تبلیغات و رشد اقتصادی… 26

2-10-امکان سنجی بازار و موانع آن در ایران.. 26

2-11-تنگناها و موانع ساختاری بازار28

2-12-معرفی آموزش فنی وحرفه ای… 30

2-13-فنی وحرفه ای و اهمیت و ضرورت آن در ایران.. 33

2-14-رابطه میان آموزشهای فنی وحرفه ای و ایجاد اشتغال در بازار کار34

2-15-بازار کار و کارآفرینی… 35

2-16-نظام فنی وحرفه ای و مهارت آموزی… 36

2-17-آموزشهای مهارتی… 37

2-18-ضرورت توجه به آموزشهای مهارتی… 39

2-19-آموزش ،مهارت و اشتغال.. 40

2-20-آموزشهای مهارتی محصولمحور42

2-21-تشریح مدل آموزش محصول محور43

2-22-بازار کار و آموزش فنی وحرفه ای… 51

2-23-امکان سنجی… 54

2-24-دلایل انجام امکان سنجی و کاربرد آن.. 56

2-25-معرفی ابزا رکار57

2-26-عواملSWOT.. 58

2-27-پژوهشهای داخلی… 62

2-28-پژوهشهای خارجی… 65

2-29-چارچوب نظری… 67

فصل 3:روش شناسی   74

3-1-مقدمه75

3-2-روش شناسی… 76

3-3-روش تحقیق… 77

3-4-جامعه آماری… 79

3-5-نمونه آماری… 79

3-6-روشهای جمع آوری اطلاعات… 80

3-7-ابزار گردآوری اطلاعات… 81

3-8-روایی و پایایی تحقیق… 83

3-9-روشهای تجزیه وتحلیل اطلاعات… 85

فصل 4:تحلیل داده ها 87

4-1-مقدمه88

4-2-توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت…. 88

4-3-توزیع پاسخگویان بر حسب سن… 89

4-4-توزیع پاسخگویان بر اساس سنوات خدمت…. 90

4-5-توزیع پاسخگویان برحسب استانهای محل کار90

4-6-تجزیه و تحلیل فرضیه ها 92

4-7- بررسی فرصت ها  ……………………………………………………………………………………………………..92

4-8- بررسی تهدیدها ………………………………………………………………………………………………………100

4-9- بررسی قوت ها ……………………………………………………………………………………………………….108

4-10- بررسی ضعف ها ………………………………………………………………………………………………….116

 

فصل 5:نتیجه گیری و پیشنهادات   123

5-1-مرور مختصر بر مساله، هدف و چگونگی اجرای تحقیق… 124

5-2-یافته ها 131

5-3-بحث و نتیجه گیری… 136

5-4-پیشنهادات تحقیق… 138

5-5-محدودیتهای پژوهش….. 147

5-6-ضمائم و پیوستها 148

5-7-منابع و مواخذ.. 166

 

 

فهرست اشکال

شکل (2-1)متغیرهای تولید،بازاریابی،فروش…. 70

شکل (2-2) نمایی از محیط درون و بیرون.. 73

 

 

فهرست جداول

جدول (3-1) تناظرسوالات تحقیق و شاخصها و مولفه های مورد پژوهش در پرسشنامه82

جدول (3-2) جدول آلفای سنجش پایایی ابزار گردآوری اطلاعات… 84

جدول (4-1) توزیع پاسخگویان بر حسب متغیرجنسیت…. 88

جدول (4-2) توزیع پاسخگویان بر حسب گروههای سنی… 89

جدول (4-3) توزیع پاسخگویان بر حسب سنوات خدمت…. 90

جدول (4-4) توزیع پاسخگویان برحسب استان محل کار91

 

جدول)45(فراوانی وشاخصهای مرکزی و پراکندگی شاخصهای فرصتها به تفکیک امتیاز وضعیت موجودواهمیت گویه ها 93

جدول(46(گروهبندی شاخص اقتصادی از زیر مجموعه فرصتها 96

جدول)47)گروهبندی شاخص سیاسی از زیر مجموعه فرصتها 97

جدول (4-8) گروهبندی شاخص اجتماعی از زیر مجموعه فرصتها 98

جدول (4-9) توصیف وآزمون مربوط به فرضیه یکسان بودن اثر عوامل سه گانه فرصتها 99

جدول)410)فراوانی و شاخص های مرکزی و پراکندگی شاخص های تهدیدها به تفکیک امتیاز وضعیت موجود و اهمیت گویه ها 101

جدول)411(گروه بندی عامل اقتصادی از زیر مجموعه تهدیدها 102

جدول)412(جدول گروه بندی عامل اجتماعی از زیر مجموعه تهدیدها 103

جدول)413(گروه بندی عامل سیاسی از زیر مجموعه تهدیدها 104

جدول)414(گروه بندی عامل مراکز علمی از زیر مجموعه تهدیدها 105

جدول (4-15) توصیف و آزمون مربوط به فرضیه یکسان بودن اثر عوامل چهارگانه ذیل تهدیدها 106

جدول (4-16) فراوانی و شاخص های مرکزی و پراکندگی شاخص های قوت‌ها به تفکیک امتیاز وضعیت موجود و اهمیت گویه ها 108

جدول)417(گروه بندی عامل نیروی انسانی از زیر مجموعه قوتها 110

جدول)418(گروه بندی عامل مدیریت دانش از زیر مجموعه قوتها 111

جدول)419(گروه بندی عامل فناوری از زیر مجموعه قوتها 112

جدول)420(گروه بندی عامل سیستم از زیر مجموعه قوتها 113

جدول (4-21) توصیف و آزمون مربوط به فرضیه یکسان بودن اثر عوامل چهارگانه ذیل قوت‌ها 114

جدول)422(فراوانی و شاخص های مرکزی و پراکندگی شاخص های ضعف‌ها به تفکیک امتیاز وضعیت موجود و اهمیت گویه ها 116

جدول)423(گروه بندی عامل سیستمی از زیر مجموعه ضعفها 118

جدول)424(گروه بندی عامل مراکز علمی از زیر مجموعه ضعفها 119

جدول)425(گروه بندی عامل اقتصادی از زیر مجموعه ضعفها 119

جدول (4-26) توصیف و آزمون مربوط به فرضیه یکسان بودن اثر عوامل سه گانه ذیل ضعف‌ها 121

جدول (5-1) نحوه امتیاز دهی سوالات در اثبات یارد گویه ها 130

 

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:42

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه بررسی میزان بهره‌گیری از رسانه‌های آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از نظر معلمان دینی

دانشگاه آزاد اسلامی واحدتاکستان

دانشکده علوم انسانی

 رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M. A)

گرایش: تعلیم و تربیت اسلامی

عنوان:بررسی  میزان بهره‌گیری از رسانه‌های آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از نظر معلمان دینی مقطع راهنمایی شهر اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 91-90 

استاد راهنما:

دکتر محمد تقی مقدس جعفری

استاد مشاور:

دکتر حسن رحیمی 

پاییز 1391

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

صفحه

چکیده تحقیق : 1

فصل اول کلیات تحقیق.. 2

مقدمه. 3

بیان مسئله. 3

اهمیت و ضرورت پژوهش… 5

اهداف تحقیق : 6

فرضیه های تحقیق.. 6

متغیرهای تحقیق.. 6

متغیرهای  مستقل: 6

متغیرهای وابسته : 6

قلمرو تحقیق.. 7

روش تحقیق: 7

جامعه آماری و روش نمونه گیری: 7

روش گردآوری اطلاعات: 7

روش تجزیه و تحلیل داده ها: 7

تعریف متغیرها و اصطلاحات پژوهش… 7

فرایند یاددهی-یادگیری: 8

تکنولوژی آموزشی: 9

تکنولوژی یادگیری: 9

ابعاد: 9

معلمان آموزش راهنمایی: 9

کاستی‌های نظام آموزشی: 9

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 10

مقدمه. 11

بخش اول:مبانی نظری پژوهش… 11

1- حوزه مفهومی پژوهش… 11

الف- مفهوم شناسی رسانه. 11

تعاریف رسانه‌های آموزشی.. 11

طبقه‌بندی رسانه‌های آموزشی و ملاک‌های آن. 12

ضرورت بهره‌گیری از رسانه‌های آموزشی.. 13

نقش رسانه در فرایند یاددهی-یادگیری.. 16

ب- مفهوم شناسی تکنولوژی آموزشی.. 16

تعاریف تکنولوژی آموزشی.. 17

سیر تحول تکنولوژی آموزشی در ایران و جهان. 18

سیر تحول تکنولوژی در ایران: 21

عوامل موثر بر رشد و تحول تکنولوژی آموزشی.. 22

1- انواع مدلها و نظریه‌های ارتباطی.. 22

2- مهندسی سیستم‌ها یا نگرش سیستمی.. 24

3- نظریات یادگیری.. 25

جایگاه تکنولوژی آموزشی در فرایند آموزش و یادگیری.. 25

ج- مفهوم شناسی تکنولوژی یادگیری.. 28

ویژگی‌های فناوری یادگیری (تکنولوژی یادگیری) 29

ضرورت سیر تکنولوژی آموزشی به سوی تکنولوژی یادگیری.. 30

سیرتکنولوژی آموزشی به سوی تکنولوژی یادگیری در نظام‌های آموزشی.. 32

لوازم تحقق تکنولوژی یادگیری.. 33

یک- ابزارهای فیزیکی و مکانیکی.. 33

دو- لازمه‌های دانشی و حمایتی.. 34

مراحل تلفیق تکنولوژی با یادگیری.. 34

شکل- الگوی برگشت پذیر تلفیق در تکنولوژی یادگیری.. 35

الف- خاستگاه فلسفی بهره‌گیری از رسانه. 36

مکتب پراگماتیسم. 37

محوریت تجربه در فلسفه پراگماتیسم. 38

ب- خاستگاه روان‌شناختی بهره‌گیری از رسانه. 39

یک- تاکید بر نقش حواس در فرایند یادگیری.. 40

دو- تعیین جایگاه بهره گیری از رسانه‌ها در هریک از نظریات یادگیری.. 41

الف- نظریه یادگیری رفتارگرایان. 42

نظریه رفتارگرایی پائولوف… 42

سایر نظریه‌های رفتارگرایی.. 42

ب- نظریه یادگیری شناخت گرایان. 44

نظریه یادگیری گشتالت… 44

نظریه یادگیری معنی‌دار کلامی (آزوبل) 45

نظریه پیاژه 46

نظریه فراشناخت… 47

نظریه یادگیری شناختی اجتماعی.. 48

نظریه ویگوتسکی.. 48

نظریه یادگیری مشاهده‌ای بندورا 50

نمودار مراحل یادگیری مشاهده‌ای.. 51

ج- نظریات نوین.. 52

نظریه ساختن گرایی.. 52

محیط‌های یادگیری ساختن گرا 53

مبارزه طلبی نظریه‌ی ساخت‌گرایی.. 54

نظریه‌ی شناختی یادگیری چندرسانه‌ای.. 54

نظریه رمز دو گانه. 55

نظریه هوش چندگانه گاردنر. 56

هوش‌های هفت گانه  و تکنولوژی آموزشی.. 57

تطبیق فن‌آوری و ویژگی‌های هوشی.. 59

نظریه مغز و فرایند یادگیری.. 62

برتری یا رجحان نیم کره‌ای.. 64

ج- خاستگاه اجتماعی بهره‌گیری از رسانه‌ها 65

یک-تحول مدل‌های ارتباطی.. 65

جامعه شناسی ارتباطات… 65

دو- توسعه پرشتاب  فتاوری اطلاعات و تکامل جامعه الکترونیکی.. 65

الف- مهارت‌های زمینه ساز تولید و کاربرد رسانه. 67

یک- ارتقاء شناخت معلمان از رسانه‌های آموزشی.. 67

الف- رسانه‌های تابلویی (نمایشی) 68

ب- رسانه‌های تصویری مات… 69

ج- رسانه‌های تصویری شفاف… 71

موقعیت‌های یاددهی-یادگیری.. 74

دو-آگاهی از اهداف ثمرات کاربرد رسانه. 75

سه-پیدایش و ارتقاء نگرش رسانه‌ای: 79

اصول انتخاب رسانه. 82

معیارهای انتخاب رسانه. 84

رعایت مراحل عام در  تولید رسانه. 86

سطوح مهارت در تولید رسانه. 88

شکل: سطوح مهارت در تولید رسانه‌ها 89

اصول و فنون تولید رسانه‌ها 89

اصول تولید رسانه. 89

فنون تولید رسانه. 90

پیام‌ها: استخراج اطلاعات… 93

تکالیف یادگیری.. 94

کاربرد رسانه  در مراحل مختلف تدریس… 96

مراحل عام کاربرد رسانه. 97

مزایای استفاده از رایانه و اینترنت… 99

الگوی عملی آموزش الکترونیکی.. 100

انواع آموزشهای الکترونیکی.. 101

مقدمه ای بر آموزش الکترونیکی.. 103

دلایل استفاده از آموزش الکترونیکی.. 105

دامنه آموزش الکترونیک… 105

دسته بندی انواع یادگیری ومزیت های آموزش الکترونیکی.. 106

مزیت های آموزش الکترونیک… 107

چند نکته که در آموزش الکترونیکی باید مورد توجه قرار گیرد. 108

بخش دوم:بررسی پیشینه پژوهش… 108

پیشینه تحقیق در مطالعات خارجی.. 108

پیشینه تحقیق در مطالعات داخلی.. 112

فصل سوم روش شناسی تحقیق.. 116

3-1 مقدمه. 117

3-2 روش تحقیق.. 117

تحقیق کاربردی.. 117

از نظر روش گردآوری داده ها، تحقیقات علمی می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد : 117

تحقیق توصیفی.. 118

تحقیق پیمایشی.. 118

تحقیق همبستگی.. 118

3-3 جامعه آماری تحقیق.. 119

3-4 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 119

3-5 روش گرد آوری داده ها 119

مطالعات کتابخانه ای.. 119

پرسشنامه. 120

3-6 روائی و پایایی پرسشنامه پژوهش… 121

روایی.. 121

پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه ها: 121

3-7 مقیاس اندازه گیری.. 123

مقیاس لیکرت… 123

3-8 روش‌ آماری جهت تجزیه و تحلیل دادهها 124

آزمونt  استودنت تک نمونه‌ای.. 124

آزمون فریدمن.. 125

ضریب آلفای کرونباخ: 125

فصل چهارم تجزیه و تحلیل.. 126

داده ها 126

مقدمه : 127

4-1گردآوری داده ها و توصیف نمونه : 127

4-3-  آزمون فرضیه های تحقیق.. 131

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات… 139

مقدمه. 140

5-1) خلاصه و جمع‌بندی نتایج تحقیق.. 140

جدول5-1 خلاصه آزمون فرضیات تحقیق.. 141

5-2) نتایج حاصل از آزمون فرضیات: 142

5-3) نتیجه گیری کلی.. 144

5-4) ارائه پیشنهادات… 144

5-4-1-پیشنهادات به اداره آموزش منطقه 5 شهر تهران بر اساس نتایج تحقیق.. 144

5-4-2) پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 146

5-6)محدودیت های تحقیق.. 146

پیوست… 147

 

فهرست جداول

صفحه

جدول 3-1: پرسشنامه تحقیق.. 120

جداول شماره (3-2)  پایایی پرسشنامه تحقیق.. 122

جدول (4-1) توزیع پاسخ دهنده گان برحسب جنسیت… 128

جدول (4-2 )  توزیع پاسخ دهنده گان برحسب تحصیلات… 129

جدول ( 4-3 )  سابقه کار پاسخ دهندگان. 130

جدول(4-4) نتیجه آزمون فرضیه اول. 132

جدول(4-6)خروجی آزمون فرضیه سوم تحقیق.. 135

جدول(4-7) خروجی آزمون فرضیه چهارم. 136

جدول(4-8)خروجی آزمون فرضیه پنجم. 137

 

 

فهرست  نمودار

صفحه

نمودار(4-1)توزیع پاسخ دهنگان برحسب جنسیت… 128

نمودار (4-2 )  توزیع پاسخ دهنده گان برحسب تحصیلات… 129

نمودار ( 4-3 )  سابقه کار اعضای نمونه. 130

 

چکیده تحقیق :

تحقیق حاضر با هدف بررسی بهره‌گیری از رسانه‌های آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی می باشد. که پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای  موجود رسانه های آموزشی و فرایند های آموزش شکل گیری چهارچوب نظری ،متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و  مدل مفهومی و فرضیات تحقیق مشخص گردید.

جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 103 نفر از کلیه دبیران دینی، قرآن، مهارت های زندگی و مربیان پرورشی شاغل در مدارس راهنمایی تابعه اداره آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران می باشد.و با توجه به محدود بودن حجم جامعه، نمونه گیری انجام نگرفته و از روش سرشماری استفاده شده است. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استفاده گردید.اعتبار محتوای پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور بررسی و تایید شده و برای تعیین پایایی آن از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.به منظور بررسی توزیع داده های گردآوری شده ، از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد و با توجه غیر نرمال بودن توزیع داده ها، جهت آزمون فرضیات از آزمون تی استودنت، فریدمن و دوجمله ای استفاده گردید.نتیجه آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که میزان آشنایی دبیران دینی مقطع راهنمایی اداره آموزش و پرورش منطقه5 شهر تهران با رسانه های آموزشی در سطح مطلوب قرار دارد اما وجود کاستی هایی در نظام آموزشی موجب  استفاده کمتر دبیران از رسانه ها می گردد. و هدف عمده استفاده کننده گان از رسانه ها نیز جلب توجه و علاق دانش آموزان می باشد.همچنین علاوه بر دروس دوره های دانشگاهی، دوره های ضمن خدمت و مطالعات شخصی و تجارب دبیران نیز موجب افزایش آشنایی و استفاده از رسانه های آموزشی می گردد.

کلید واژه ها: رسانه آموزشی،میزان آشنایی و استفاده از رسانه  آموزشی،اداره آموزش و پرورش  منطقه 5 تهران ، دبیران دینی

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:39

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه تأسیس وراه اندازی مهدکودک وآمادگی

تأسیس وراه اندازی مهدکودک وآمادگی روشنک

استادراهنما:

سرکارخانم صحت

زمستان 84

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

ردیف            عنوان                           صفحه

1           مقدمه                           10

2           فصل اول                         11

3           تعریف لغوی آموزش وپرورش                 12

4           تاریخچه آموزش وپرورش درایران            17-13

5           اهمیت وضرورت آموزش وپرورش پیش ازدبستان      18

7           اهداف آموزش وپرورش  پیش ازدبستان            20-18

8           استراتژی های آموزشی                     20

9           برنامه های آموزش وپرورش پیش ازدبستان    21-20

10          آموزش پیش دبستانی (1)               22-21

11             برنامه های آموزشی                   22

11          برنامه ریزی ومدیریت آموزشی              24-22

12          آیا دوره پیش دبستانی لازم است            24

13          فصل دوم                         25

14          بررسی نظام آموزشی وپرورشی دردوره  پیش ازدبستانی

15          نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درفرانسه     32-26

16          نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درانگلستان     45-32

17          نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درپاکستان     45

18          نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراندونزی      56-45

19          نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درهلند        58-56

20          نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درآلمان       60-58

21          نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراتریش       61-60

22          نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درلیبی        66-61

23          فصل سوم                         67

نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک

24          نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک      68

25          آشنایی کودک باکودکستان              69-68

26               اهمیت مهدکودک                          69

27          درچهاردیواری مهدکودک چه می گذرد         71-69

28          نقش مهدکودک دررشد اجتماعی کودکان        72-71

29          نقش مهدکودک دراحیای ارزشهای فرهنگی      74-72

30          انتظارات والدین از مهدکودک              75-74

31          فصل چهارم

32          ویژگیهای کودکان 6-3 ساله                76

33          ویژگی کودکان سه ساله ازنظر جسمی ، عاطفی ، هوشی وذهنی   77

33          ویژگی کودکان چهارساله               78

34          ویژگی کودکان پنج ساله               79

35          ویژگی کودکان شش ساله                80

36         رشد عاطفی اجتماعی آیا میدانید که ؟          84-81

37          رشد جسمی حرکتی                     86-84

38          رشد زبان                        88-86

39          رشد شناختی                      91-88

40          رشد بیان خلاق ودرک زیباییها              92-91

41          خصوصیات دوره کودکستانی              92

42          رشد جسمانی                      93-92

43          رشدحسی حرکتی                    94-93

44          رشد ذهنی                        95-94

45          رشدعاطفی                        97-96

46          دووسه سالگی                         99-97

47          سه وچهارسالگی                   102-99

48          پنچ وشش سالگی                   103-102

49          فصل پنجم                        104

50          بازیهای کودکان                  105

51          کودکان وبازی                        106

52          نوع وبازی                       106

53      بازی وورزش درروایات اسلام                    107

54      همبازی کودک                         110-108

55      شکایت ازبازی کودکان درکوچه ها               110

56      والدین بی خیال                          111-110

57      نکات مهم درانتخاب همبازی برای کودکان            111

58      محیط بازی                           113-111

59      کنترل محیط بازی                         113

60          سرکشی ازبازیهای کودکان                  114

61      مقداربازی                           117-115

62      بازی وخلاقیت                             119-117

63      بازی                                121-119

64      ارزشهای بازی                            124-121

65      آب بازی                             126-124

66      نکات ایمنی برای آب بازی                     126

67          راههای بازی باآب                        129-127

68      رشد ذهنی وشناختی                        131-129

69      رشد عاطفی اجتماعی                       134-131

70      فصل ششم                             135

71      فرضیه شناختی – رشدی پیاژه                   135

72      مراحل 2و3 اندیشه پیش ازعمل 7-2 سالگی           136

73      رشد فعالیت نمادین                       138-136

74      تعقل علمی                           139-138

75      طبقه بندی                           140-139

76      اندیشه اجتماعی                          142-140

77      قضاوت اخلاقی                             142

78      زنده گرایی                          144-142

79      خلاصه ونتیجه                             145-144

80      فصل هفتم                            146

81          گفتگو بافرخنده مفیدی                        152-146

82      فصل هشتم                            153

83      آیین نامه تأسیس ، انحلال واداره مهدکودک          188-153

84      نیروی انسانی                            189

85      چارت سازمانی                            190

86      هزینه تأسیس مهد                         195-191

87      برنامه کلاسی آمادگی                      196

88      برنامه کلاسی 4-3 ساله ها                 197

89      برنامه غذایی                            197

90      فصل نهم

ضمائم وپیوستها

91              فهرست منابع ومآخذ

مقدمه

کودکان سرمایه های ارزشمند وسازنده آینده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره کودکی که زمان شکل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشکلات است. آینده فرد و جامعه را بنایی نهد و مسیر حرکت مملکت را مشخص می سازد. توجه به مسائل و مشکلات کودکان باعث پیشرفت و ترقی جامعه می شود و غفلت در رفع مشکلات آنان، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. از این رو، سرمایه گذاری  و برنامه ریزی در آموزش و پرورش ابتدایی، از حساسترین و مهمترین وظایف دست اندر کاران و مسئولان جامعه است و باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد.

هدف ما در اینجا آشنا ساختن خواننده با خصوصیات، شیوه های شناخت، برقراری ارتباط صحیح، نحوه کارکردن و درنهایت رفع مشکلات کودکان است. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریف، اهداف، تاریخچه، ضرورت و اصول راهنمایی و مشاوره کودک مورد بررسی قرار گرفته، سپس مطالبی درباره خصوصیات دوره کودکی ارائه شده است تا دست اندرکاران آموزش و پرورش و مشاوره کودک بتوانند رفتارهای عادی کودکان را از رفتارهای غیر عادی تشخیص دهند.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:36

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه هنجار یابی پرسشنامه افسردگی کودکان ماریا کواس بر روی کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راه

دانشگاه پیام نور

واحد تربت حیدریه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی

رشته روانشناسی عمومی

عنوان:

هنجاریابی آزمون افسردگی کودکان ماریاکواس برای کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهرستان تربت حیدریه در سال 84-83

استاد راهنما

جناب آقای ابوالقاسم سیدان

بهار 85

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

عنوان :

هنجار یابی پرسشنامه افسردگی کودکان ماریا کواس بر روی کلیه دانش آموزان دختر و پسر  مقطع راهنمایی شهرستان تربت حیدریه در سال 84 ـ 83

جامعه آماری :

جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان راهنمایی شهرستان تربت حیدریه در سال 84 ـ 83 که در مجموع حدود 10035 دانش آموز بود و از این تعداد 5112 نفر پسر و 4923 دانش آموز دختر که در سطح 35 مدرسه دخترانه و پسرانه توزیع شده اند.

نمونه :

گروه نمونه 500 نفر از دانش آموزان راهنمایی می‌باشد که 248 نفر از آنها دختر و 252 نفر از آنها دانش آموز پسر می‌باشند که در پایه‌های اول و دوم و سوم راهنمایی تحصیل می‌کنند

ابزار مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از :

1 ـ پرسشنامه افسردگی کودکان ماریا کواس  2 ـ پرسشنامه افسردگی بک در آزمون اول پرسشنامه

یافتهای پژوهشی :

1  ) آیا آزمون افسردگی ماریا کواس از پایایی لازم برای اجرا در جامعه مرجع مورد نظر برخوردار می‌باشد ؟

در این پژوهش پایایی آزمون از روش دو نیمه کردن آزمون 59 / 0 بدست آمد. چون همبستگی بین دو نیمه آزمون، همبستگی بالایی است با اطمینان می‌توان از پایا بودن آزمون برای جامعه مرجع آن را اجرا و در این جامعه به کار برد. و این خود مبین ثبات و اعتبار آزمون در امور تشخیصی برای جامعه مرجع می‌باشد.

2 ) آیا آزمون افسردگی ماریا کواس از روایی لازم برای اجرا جامعه مرجع مورد نظر برخوردار می‌باشد ؟

در این پژوهش روایی آزمون از روش روایی ملاکی 52 / 0 بدست آمد چون هبستگی بین آزمون ماریاکواس و آزمون ملاک ( بک ) از همبستگی بسیار بالایی برخوردار است با اطمینان می‌توان از روایی آزمون ماریا کواس برای جامعه مرجع آنرا اجرا و مورد استفاده قرار داد و این خود مبین مناسب و روایی آزمون در امور تشخیص برای جامعه مرجع می‌باشد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:34

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه تاثیرآموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش سلامت روانی دانش آموزان دختر همدان

دانشگاه پیام نور

واحد تهران مرکز

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی

عنوان:

تاثیرآموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش سلامت روانی دانش آموزان دختر شهر همدان

استاد راهنما:

دکتر مهدی دهستانی

استاد مشاور:

دکتر علی زاده محمدی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق……………………………………………….. 1

1-1-مقدمه………………………………………………………………. 2

1-2- بیان مسأله………………………………………………………. 4

1-3- اهمیت و ضرورت………………………………………………… 8

1-4- اهداف تحقیق………………………………………………….. 10

1-4-1- هدف کلی……………………………………………………. 10

1-4-2- اهداف فرعی…………………………………………………. 10

1-5- فرضیه های تحقیق……………………………………………… 10

1-6- تعریف متغیرها……………………………………………………. 11

1-6-1- تعریف مفهومی……………………………………………….. 11

1-6-2- تعاریف عملیاتی…………………………………………………12

فصل دوم : ادبیات تحقیق……………………………………………….. 14

2-1- مقدمه………………………………………………………………. 15

2-2- ذهن آگاهی………………………………………………………… 17

2-2-1- یادگیری ذهن آگاهانه- کاربرد ذهن آگاهی در اتفاق یادگیری…..19

2-2-2- اصول یادگیری ذهن آگاهانه…………………………………….. 19

2-2-3- ذهن آگاهی یا حضورذهن……………………………………… 20

2-2-4- ذهن آگاهی و مراقبه تمرکزی شرقی………………………….. 23

2-3- سلامت روان……………………………………………………….. 24

2-3-1- ویژگی های سازگاری وسلامت روان………………………….. 27

2-3-2- نظریه های سلامت روانی……………………………………… 27

2-4-استرس……………………………………………………………… 33

2-5- افسردگی………………………………………………………….. 38

2-5-1-شیوع افسردگی در نوجوانان…………………………………… 42

2-5-2-علل افسردگی در نوجوانی……………………………………… 44

2-5-3-تاثیر افسردگی در زندگی…………………………………………. 46

2-6-اضطراب………………………………………………………………. 48

2-6-1-ظاهر عمومی و رفتاری فرد مضطرب……………………………. 49

2-6-2-علائم اضطراب…………………………………………………….. 49

2-6-3-توصیف بیماران مضطرب…………………………………………. 50

2-7-مبانی نظری رابطه بین متغیرها…………………………………… 51

2-8- پیشینه تحقیقات………………………………………………….. 58

2-8-1-تحقیقات داخلی…………………………………………………. 58

2-8-2- پیشینه تحقیقات خارجی………………………………………. 63

فصل سوم: روش شناسی……………………………………………… 68

3-1- مقدمه………………………………………………………………. 69

3-2- روش تحقیق………………………………………………………… 69

3-3- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری……………………………….. 69

3-4- ابزارهای تحقیق…………………………………………………… 70

3-4-1- مقیاس ارزیابی افسردگی،اضطراب و استرس………………. 70

3-4-2- روایی و پایایی…………………………………………………… 71

3-5- شرح جلسات……………………………………………………… 72

3-6- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………76

فصل چهارم  :تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………… 77

4-1- مقدمه……………………………………………………………….. 78

4-2- توصیف متغیرهای اصلی…………………………………………… 79

4-3- کنترل مقادیر پرت و انتهایی شاخصها……………………………. 80

4-4- بررسی نرمال بودن داده ها……………………………………….. 83

4-5- آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………….. 90

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری…………………………………………. 93

5-1- مقدمه……………………………………………………………….. 94

5-2- خلاصه پژوهش و نتایج……………………………………………… 94

5-3- پیشنهادات…………………………………………………………. 98

5-3-1- برای پژوهش های آتی…………………………………………… 98

5-3-2- پیشنهادات کاربردی………………………………………………. 98

5-4- محدودیت ها………………………………………………………… 98

منابع و مآخذ……………………………………………………………… 99

چکیده:

در این تحقیق تاثیر آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش سلامت روانی دانش آموزان دختر شهر همدان مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 40 نفر از دانش آموزان بصورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش گروه بندی شدند. آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در 8 جلسه با استفاده از متون آموزشی اجرا شده و در دو مرحله قبل و بعد آموزش از هر دو گروه پرسشنامه های تکمیل گردیده است. متغیر « آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی»  بعنوان متغیر مستقل و متغیرهای اضطراب، افسردگی و استرس بعنوان متغیرهای وابسته معرفی شده اند. از مقیاس DASS برای سنجش متغیرها استفاده شده است. داده ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود وضعیت آزمودنی ها از نظر اضطراب (0001/0P=و 6/26=F) ، افسردگی (0001/0 P=و 40/17=F) و استرس (006/0 P=و 97/2=F) تاثیر مثبت دارد. 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:30

سه شنبه 1 تير 1395

پایان نامه بررسی تاثیر هوش معنوی برکیفیت مراقبت پرستاری بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر بندرعباس

دانشگاه آزاد اسلامی           

پردیس علوم و تحقیقات هرمزگان

 

 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : M.A

گرایش: استراتژیک

 

موضوع:

بررسی تاثیر هوش معنوی برکیفیت مراقبت پرستاری بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر بندرعباس

 

استاد راهنما:

دکتر علی علیزاده

 

 

سال تحصیلی: ١٣٩3  –  ١٣٩2

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

 

 

چکیده   ………………………………………………………………………………………………………………..١

فصل اول  : کلیات تحقیق

١-١-مقدمه   ………………………………………………………………………………………………………. 3

١-٢-بیان مسئله  …………………………………………………………………………………………………. 4

١-٣-اهمیت پژوهش …………………………………………………………………………………………….۶

١-۴-اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………… ٧

١-۵-سئوالات پژوهش…………………………………………………………………………………………. 7

1-6-فرضیات پژوهش …………………………………………………………………………………………. 8

١-7-تعریف مفاهیم   ………………………………………………………………………………………….. ٨

فصل دوم   : مروری بر تحقیقات انجام شده

٢-١-مفهوم هوش …………………………………………………………………………………………….. ١١

٢-٢-معنویت …………………………………………………………………………………………………… 12

٢-٣-انواع هوش ………………………………………………………………………………………………. 13

٢-4-مفهوم هوش معنوی ……………………………………………………………………………………..١5

٢-5- اندازه گیری هوش معنوی ………………………………………………………………………….. 18

٢-6- مولفه های هوش معنوی  …………………………………………………………………………  19

٢-7- مولفه های هوش معنوی در اسلام ……………………………………………………………   22

٢-8-ابعاد هوش معنوی …………………………………………………………………………………….. 23

٢-9-رشد هوش معنوی …………………………………………………………………………………….. 24

٢-10-کاربرد هوش معنوی …………………………………………………………………………….   25

٢-11-مدل های هوش معنوی ………………………………………………………………………….. 26

٢-12-مفهوم کیفیت ………………………………………………………………………………………… 29

٢-13-مفهوم مراقبت در پرستاری ………………………………………………………………………. 30

٢-14-مفهوم کیفیت مراقبت پرستاری و ابعاد آن …………………………………………………… 30

٢-15-مروری بر مطالعات انجام شده ………………………………………………………………… 31

٢-16-مدل مفهومی تحقیق ………………………………………………………………………………. 38

 

فصل سوم   : روش تحقیق

٣-١-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………40

3-2-روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………40

٣-3-جامعه مورد مطالعه …………………………………………………………………………………… 40

٣-4-نمونه پژوهش ………………………………………………………………………………………….. 41

٣-5-ابزار و روش گردآوری داده ها……………………………………………………………………. ۴1

٣-6-پایایی و روایی …………………………………………………………………………………………. 42

٣-7-روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………… ۴4

٣-٨-ملاحظلات اخلاقی …………………………………………………………………………………… 44

 

فصل چهارم   : نتایج

۴-١-مقدمه  ……………………………………………………………………………………………………. 46

۴-٢-آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………… 47

۴-٣-آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………56

۴-۴-نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………… 65

 

فصل پنجم   : بحث و نتیجه گیری

5-1-مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… 67

5-2- بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………. 67

5-3-محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………….. 69

5-4-پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………….. 69

منابع ……………………………………………………………………………………………………………….. 70

 

 

عنوان                                                                                               صفحه        

جدول 1: تعارف هوش ………………………………………………………………………………………16

جدول 2: ابعاد هوش معنوی ……………………………………………………………………………….24

جدول 3: مدل هوش معنوی سیندی ویگلسورث …………………………………………………..27

جدول 4- جامعه و نمونه آماری …………………………………………………………………………41

جدول5- سوالات مورد استفاده برای سنجش متغیرهای هوش معنوی ……………………..42

جدول6- پایایی پرسشنامه ها ……………………………………………………………………………..44

جدول 7- آمار توصیفی سوالات پرسشنامه هوش معنوی ………………………………………52

جدول 8- : آمار توصیفی سوالات پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری ……………………..53

جدول9- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف متغیرها ………………………………………………..57

جدول 10- سطح معناداری تاثیرمتغیر تفکر انتقادی ………………………………………………61

جدول11-. سطح معناداری تاثیر متغیر ایجاد معنای شخصی…………………………………..62

جدول 12- سطح معناداری تاثیر متغیر آگاهی متعالی …………………………………………… 62

جدول13- سطح معناداری تاثیر متغیر آگاهی توسعه موقعیت هوشیاری ……………………63

جدول 14- بررسی همبستگی بین ابعاد کیفیت مراقبت و هوش معنوی ……………………64

 

 

فهرست نمودار ها

عنوان                                                                             صفحه         

نمودار شماره 1- الگوی ارتباطی سطوح هوش معنوی …………………………………………..24

نمودار شماره 2- تفکیک نمونه ها بر حسب جنسیت……………………………………………..48

نمودار شماره 3- تفکیک نمونه ها بر حسب تحصیلات………………………………………….49

نمودار شماره 4- تفکیک نمونه ها بر حسب وضعیت استخدام…………………………………49

نمودار شماره 5- تفکیک نمونه ها بر حسب وضعیت تاهل…………………………………….50

نمودار شماره 6- تفکیک نمونه ها بر حسب سابقه کار……………………………………………51

نمودار شماره 7- تفکیک نمونه ها بر حسب سن…………………………………………………….58

 

فهرست شکل ها

عنوان                                                                             صفحه         

شکل شماره 1- مولفه های هوش معنوی ……………………………………………………………..28

شکل شماره 2- مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………….38

شکل شماره 3-  نتیجه اجرای مدل پیشنهادی تحقیق با ضریب استاندارد …………………..59

شکل شماره 4-  نتیجه اجرای مدل پیشنهادی تحقیق با مقادیر معناداری (T) …………….60

 

پیوست ها

عنوان                                                                             صفحه               

         

پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک …………………………………………………………………………..73

پرسشنامه هوش معنوی ……………………………………………………………………………………..74

پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری ………………………………………………………………………75

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی تاثیر هوش معنوی بر کیفیت مراقبت های پرستاری بیمارستانهای آموزشی درمانی شهر بندرعباس اجرا گردید.روش این پژوهش از لحاظ نوع هدف، توصیفی-همبستگی، برحسب نتیجه کاربردی است است. پرستاران شاغل در این بیمارستانها جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند.

ازمیان این جامعه آماری 215 نفر پرستار به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و ازطریق فرمول کوکران انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ و پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری پرسشنامه QUALPAC مورد آزمون واقع شدند.داده های گردآوری شده با استفاده از دو نرم افزار PLS  و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تاثیر چهار مولفه هوش معنوی (تفکر انتقادی وجودی، توسعه موقعیت هوشیاری، ایجاد معنای شخصی، آگاهی متعالی) بر کیفیت مراقبت های پرستاری معناداری نبوده و در نهایت بین هوش معنوی و کیفیت مراقبت پرستاری همبستگی ضعیفی وجود دارد.

 

کلمات کلیدی : هوش معنوی , کیفیت مراقبت, پرستار

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید






نوشته شده توسط محمد در ساعت 15:29

به وبلاگ من خوش آمدید
ایمیل مدیر :


اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود پایان نامه رشته روانشناسی و آدرس sychology.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.::