پایان نامه تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان مبتلا به س


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







RSS

مجله علمی خبری
دانش خود را بیفزا

یک شنبه 10 مرداد 1395

پایان نامه تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان مبتلا به س

اهمیت و ضرورت پژوهش

بدون شک کودکان عظیم ترین سرمایه های بشری هستند و اجرای سیاست گذاری های بهداشتی و درمانی دقیق مبتنی بر تأمین سلامت جسمی و روانی آنها الزامی است. یکی از مسائلی که سلامت جسمی و روانی کودکان را تهدید می کند، ابتلا به بیماری های سخت و طولانی مثل سرطان است. بستری شدن کودکان در بیمارستان برای هر فردی خصوصاً کودکان، ناراحت کننده است. جدا شدن از والدین، رویارویی با شرایط ناآشنای بیمارستان و اقدامات درمانی ناخوشایند، منابع اصلی استرس برای کودکان به شمار می روند (کین[۱]، ۲۰۰۲).

تجربۀ سرطان و درمان های مربوط به آن، مشکلات روانشناختی جدی را به وجود می آورد و کودکان مبتلا، در طی رویارویی با بیماری، دستخوش پریشانی های جسمانی و عاطفی می شوند (وایت هد[۲]، ۲۰۰۶). این کودکان با مشکلات زیادی مواجه می شوند که از آن بین می توان به کاهش اعتماد بنفس و عزت نفس و افزایش هیجانات منفی اشاره کرد (کندال[۳]، ۲۰۰۹). از چند بررسی نتیجه گرفته شد که حتی کودکان با حال نسبتاً خوب هم به خوبی از وخامت این بیماری آگاه هستند و ممکن است انتظار مرگ زودهنگام خود را بکشند. که این رویارویی با مرگ به نوبه ی خود می تواند باعث برانگیختن پاسخ های اجتناب ناپذیر اضطرابی در فرد گردد (فرر[۴]، ۲۰۰۷). از طرفی بین درد و اضطراب رابطه وجود دارد. بدین معنی که اگر درد افزایش یابد، باعث افزایش اضطراب خواهد شد و بطور مشابه، اگر اضطراب کاهش یابد باعث کاهش درد می شود (مک‌گریث[۵]،۱۹۹۰؛ به نقل از وایت هد، ۲۰۰۶). پیامدهای جسمی و روانی ابتلا به بیماری سرطان در چرخه ای معیوب یکدیگر را تقویت کرده و منجر به وخامت حال کودکان مبتلا به سرطان می شوند. از این رو چنانچه بتوان گامی در تضعیف این چرخه برداشت، کمک بزرگی در راستای بهبود شرایط جسمی و روانی این کودکان برداشته شده است.

از آنجا که درمان های موجود برای سرطان بسیار طاقت فرسا هستند نیاز به فنون روان درمانی که به مدیریت درد، تهوع و سایر عوارض جانبی آزارنده به کودکان کمک کند در سال های اخیر در کشورهای پیشرفته به ضرورتی  اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. پژوهش های رفتاری امکانی از روش های مداخله ای بدون دارو درمانی را فراهم می آورند و از این رو مداخلات درمانی شناختی-رفتاری برای کودکان مبتلا به سرطان از جانب اعضای تیم متخصص و بیماران با پذیرش گسترده ای روبرو شده است و این مداخلات هم اینک جزء خدمات وسیع روان شناختی می باشند که در مراکز سرطان در جوامع پیشرفته به بیماران ارائه می شود. در کنفرانس موافقت عمومی بهداشت جهانی[۶] در مورد مدیریت درد سرطان در اطفال، روش های شناختی- رفتاری به عنوان یکی از درمان های اصلی عوارض جانبی در کودکان مبتلا به سرطان شناسایی شده است. توصیه های مشابهی توسط آژانس سیاست گذاری و پژوهشی مراقبت بهداشتی[۷] ارائه گشته اند.  دلیل پذیرش وسیع روش های شناختی و رفتاری نیز سرعت بالای اثر گذاری مثبت آن بر روی پریشانی و رنج بیمار گزارش شده است. علاوه بر اینکه کاربرد پذیری نسبتاً آسان آن ها و ایجاد احساس کنترل در استفاده از آن ها برای بیمارانی که به شدت احساس آسیب پذیری می کنند امید بخش گزارش شده است (کلوزّی[۸] و همکاران، ۱۹۹۵).

[۱] .Keene

[۲] .Whitehead

[۳] .Kendall

[۴] .Ferrer

[۵] .McGrith

[۶]  .world health consensus conference

[۷] .agency for health care policy and research

[۸] .Coluzzi

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:










نوشته شده توسط محمد در ساعت 18:3

به وبلاگ من خوش آمدید
ایمیل مدیر :


اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود پایان نامه رشته روانشناسی و آدرس sychology.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.::