پایان نامه بررسی اثر بخشي كلاسهاي آموزش خانواده به شيوه شناختي رفتاري در بين زنان و مردان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







RSS

مجله علمی خبری
دانش خود را بیفزا

یک شنبه 10 مرداد 1395

پایان نامه بررسی اثر بخشي كلاسهاي آموزش خانواده به شيوه شناختي رفتاري در بين زنان و مردان

۲-۲-۱-۲- نظريه رفتار درماني

رفتار درماني از راهبردهاي شناختي به منظور ايجاد تسهيل در تغيير رفتار بهره مي‌گيرد. براي مثال: زن و شوهر وقت كمي را با يكديگر صرف مي‌كنند و در نتيجه از ديد يك تحليل‌گر رفتاري بين آنان تقويتهاي اندكي (نسبت به يكديگر) رد و بدل مي‌شود كمتر از يكديگر بعنوان منبع استفاده مي‌كنند و آشكارا مستقل از همديگر زندگي مي‌نمايند ( ماركمن ، ۱۹۸۱ ) .

حال ببينيم درمانگر چگونه به آنان كمك مي‌كند. به آنان توصيه مي‌شود تا فعاليتهاي لذت‌بخشي را در كنار يكديگر انجام دهند و لحظات گرمتر را در ارتباطات بين خود بگنجانند. مشكل بين آنان ممكن است ناشي از اين باشد كه نمي‌توانند در يك چنين رابطه‌اي قرار بگيرند و يا براي اينكار لزومي نمي‌بينند. اينگونه باورها مانع مي‌شود تا زن و شوهر از روشهاي رفتار درماني بهرة كافي بگيرند. باورهاي غيرمنطقي و تمرينهاي شناختي آنان مانع تغيير در وضعيت آنان است. اين باورها به احساسات نامناسب و ناشادي مي‌انجامد و بين آن دو فاصله ايجاد مي‌كند.

بطور كلي رويكردهاي رفتاري در خانواده بر اصول اصلي نظرية يادگيري استوار است. ماهيت درمان رفتاري عبارتست از اصلاح رويدادهاي قبلي براي ايجاد تغييراتي در آن رفتارها. شيوه‌هاي رفتاري مناسبترين راه اصلاح تعاملات بين دو نفر است. به همين دليل در خانواده درماني كه مشكلات عمدتاً ناشي از تعاملات رفتاري بين زن و شوهر و يا ديگر اعضاي خانواده است كاربرد زيادي دارد. بنابراين معمولاً توجه به يك رفتار و يا نشانة رفتار باعث تقويت آن مي‌گردد و ناديده گرفتن آن نشان، اغلب باعث كاهش و يا از بين رفتن آن رفتار خواهد شد. علاوه بر آن معطوف ساختن توجه فرد به رفتاري ديگر مثلاً موضوعي متفاوت از قبيل صحبت راجع به ساير افراد خانواده نيز مي‌تواند به كاهش مشكل موجود بيانجامد. اقدامات رفتاري معمولاً به بازسازي خانواده كمك مي‌كند، به اين ترتيب كه هنگامي كه درمانگر اعضاء خانواده را در برخورد با يك مشكل خود كمك مي‌كند، در حقيقت الگوي كاربرد سالم‌تر و راه‌كار كارآمدتري را براي رويارويي با ساير مشكلات به خانواده ارائه كرده است. بنابراين هنگاميكه خانواده‌ها طرح‌هاي رفتاري براي يك يا چند مشكل به كمك درمانگر خانواده فرا گرفتند، قادر خواهند بود بدون كمك درمانگر در رويارويي با ساير مشكلات خود در زندگي روشهايي را اتخاذ نمايند ( سايرس[۱] ، ۲۰۰۱ ) .

[۱] – Sayers

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:










نوشته شده توسط محمد در ساعت 20:48

به وبلاگ من خوش آمدید
ایمیل مدیر :


اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود پایان نامه رشته روانشناسی و آدرس sychology.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.::