چارچوب نظری تحقیق
۱– کنش متقابل نمادین : نظریه ای است که بر اهمیت ارتباطات[۱] نمادین یعنی ژست ها و مهمتر از همه زبان در رشد فرد،گروه و جامعه تأکید می کند. این نظریه بیان می کند که رفتار اجتماعی ما به نقش ها و پایگاههایی که مورد پذیرش ماست،بستگی دارد. همچنین رفتار اجتماعی ما، بنابر گروهی که بدان تعلق داریم و نهادهایی که در آن ایفای وظیفه می کنیم شکل می گیرد. مانند نظریات پارسونز[۲] و هربرت مید[۳] و جورج زیمل[۴].
۲ – ساختار- کارکردگرا : در این نوع ازنظریات که به آن نظریات همکاری و همسازی نیز می گویند،جامعه بر این اساس شکل گرفته که انسان ها به تنهایی نمی توانند زندگی کنند و از خود محافظت نمایند. این میل در حیوانات نیز وجود دارد.
۳- نظریه الگوی قدرتمند رسانه: این تظریه بر اساس منطق دورکیم بنا گذاشته شده است. به نظر وی پیچیدگی جامعه،اجماع کم،ناهنجاری،آشفتگی فردی و از خود بیگانگی روانی یا گوشه گیری می تواند رسانه های توده ای را قدرتمند نماید.
۴- در این مرحله که مبتنی بر پژوهش بر روی متون رسانهای، مخاطبان و سازمان های رسانهای در اواخر دهه ۱۹۷۰ میباشد، رویکرد جدیدی در خصوص تأثیر رسانهها تحت عنوان «ساخت اجتماعی واقعیت» شکل گرفت. بر اساس این رویکرد، رسانهها به واسطه ساخت معنا، تأثیر بسیار مهمی دارند.
۵- نظریات دی فلور[۵] که رسانه ها بر مخاطبان سه نوع تاثیر می گذارند: ۱-تأثیر شناختی ۲-تأثیر عاطفی۳- تأثیر رفتاری.
۶- نظریه هژمونی فرهنگی
نظریه هژمونی فرهنگی را گرامشی[۶] مطرح کرد. وی این اصطلاح را در رابطه با ایدئولوژی حاکم در جامعه به کار برد. از نظر این دیدگاه، نظریه سلطه ایدئولوژی، تصویر مخدوشی از واقعیت یا روابط طبقاتی بدست می دهد.آلتوسر[۷]، نقش رسانه های همگانی را در انتشار ایدئولوژی حاکم برجسته می نمود.
[۱] cominiucation
[۲] parsoons
[۳] Herbert mid
[۴] Jorj zimel
[۵] Di felor
[۶] grameshi
[۷] altooser
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: