۱-۲-آشنایی با مفاهیم
۱-۱-۲-مفهوم اصل
در فارسی و عربی، واژه اصول (جمع اصل) در چندین معنا به کار رفته است: اصل در معنای مقابل فرع: یعنی هر آنچه وجود فرع بسته به آن است؛ مبدأ و مایه نخستین هر چیز؛ آغازه، گوهر و طنیت و ذات هر چیز ؛ نسبت و نژاد؛ و حقیقت هر چیز، سبب؛ مصدر؛ باعث؛ پدیدآورنده؛ سرمایه در مقابل سود؛ مهمترین بخش هر چیز؛ آنچه حکمش خودبهخود روشن است؛ عینی در مقابل ذهنی. در این بحث مراد از اصل، یعنی منشأ، مصدر، قاعده، در مقابل فرع است؛ بنابراین به نظر میرسد اصل قاعدهای است علیالاصول کلی، عینی و عالی (بهشتی و همکاران، ۱۳۸۸، و ص۱۲۹). در واژهنامه نوین اصل به معنای ریشه، بیخ، بنیاد، تبار، نژاد، گوهر، و جمع آن: اصول است ( قریب، ۱۳۶۷، ص۷۹).
برخی از ویژگی اصول
- اصل، تعینی و کشفی است نه وضعی؛ یعنی، نمیتوان با تکیهبر ذهن خود و یا حتی با رایزنی با دیگران، چیزی را اصل نهد و آن را ملاک رفتار تربیتی شمارد، زیرا اصل مقولهای عینی و غیر اعتباری و فرا ذهنی است. کشفی بودن اصول در دیدگاههای تربیتی دکتر هوشیار، اشتاینر و کومینوس آمده است؛
- بنابراین، اصل معقولهای عینی است و تابع دیدگاه شخصی و از امور نسبی و اعتباری نیست؛
- در نفس الامر، اصل باید قابلتعمیم باشد، اما در عالم واقع چنین نیفتاده است، مطلوب و قاعده آن است که اصل بر زمان و مکان باشد، نه در زمان و مکان؛
- اصل ابزار عقلانی کار مربی و گاه متر بی و راهنمای آنها است، تا بهوسیله آن به هدف تربیتی خود برسند؛
- هر اصلی متناظر باهدفی است و اصول خاص را برای هدفهایی خاص باید به کاربرد؛
- اصول، کاربرد رفتاری دارند؛
- بین اصول، روشها، هدفهای تربیتی پیوندی هست؛ یعنی، بهوسیله اصول ، روشهای درخور را برای رسیدن به هدفها برمیگزینیم( بهشتی و همکاران،۱۳۸۸،ص۱۳۰).
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: