پایان نامه شناسایی اثرات روش درمان مبتنی بر پردازش اطلاعات در کاهش علایم افسردگی


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







RSS

مجله علمی خبری
دانش خود را بیفزا

جمعه 15 مرداد 1395

پایان نامه شناسایی اثرات روش درمان مبتنی بر پردازش اطلاعات در کاهش علایم افسردگی

۳-۱) ضرورت و اهمیت پژوهش

 

در این پژوهش از آن‌جا که بیماری افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای روانی است و ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، اقتصادی را در برمی‌گیرد و عوامل متعددی می‌تواند در ایجاد و عود مجدد آن پس از درمان نقش داشته باشد، با نگاهی جدید به ارزیابی عوامل موثر و زیربنایی ایجاد این اختلال پرداخته خواهد شد که در صورت دستیابی به آن عوامل بتوانیم به درمان و رفع مشکل پرداخته و یا در جهت پیشگیری از عود مجدد این بیماری در زمان مناسب اقدام‌های لازم را انجام دهیم. ریشه تحولی باور‌های ناسازگار در تجارب ناگوار دوران کودکی پنهان است. باورهایی که زودتر پدید می‌آیند و معمولا قویترین هستند، از خانواده‌های هسته‌ای نشات می‌گیرند. تا حد زیادی پویایی‌های خانواده، بازتاب دقیق پویایی‌های جهان ذهنی کودک هستند. زمانیکه در موقعیت‌های از زندگی بزرگسالی بیماران، طرحواره‌های ناسازگار اولیه فعال می‌شوند، معمولا خاطره‌ای هیجان‌انگیز از دوران کودکی یادآوری و تجربه میشود. خاطرات توام با هیجان مرتبط از حافظه درازمدت بازیابی میشود و در شکل‌گیری باورها نقش بازی می‌کنند. با این حال، باور‌هایی که بعدا در سیر تحول شکل می‌گیرند زیاد عمیق و نیرومند نیستند (یانگ[۱]،کلوسکو[۲]، ویشار[۳]،۱۹۵۰؛ حمیدپور، اندوز، ۱۳۸۸).

به نظر میرسد بخشی از علایم و بازگشت مجدد افسردگی به علت مرور باورهای منفی و خاطرات و هیجانهای ناگوار قبلی باشد که درمانگر می‌تواند پس از فعال‌سازی و شناسایی خاطرات، از تمام فنون و تکنیکهای فراحافظه و پردازش اطلاعات جهت درمان استفاده کند.  به طور کلی تحقيقاتي كه در حوزه روان‌شناسي و علوم تربيتي صورت مي‌گيرد از دو جهت شناخت و درمان بيماری، اهميت جهت امور پژوهشي حايز اهميت است. در راستاي تلاش‌ها و پژوهش‌هاي دامنه‌دار و گسترده‌اي كه در آسیب‌شناسي رواني افسردگی با توجه به نظریهها و رویکردهای مختلف درمانی از جمله طرحواره درمانی به عمل آمده است و ويژگي‌هاي شخصيتي در افراد افسرده مورد بررسي قرارگرفته و به کاهش علایم افسردگی در بیماران افسرده پرداخته است ولي هيچ يك از این درمانها به طور متمرکز بر بازسازی حافظه در این بیماران به شکل خاص تاکید نداشته است. دومين دليل اهميت  پژوهش اين است كه كليه تحقيقاتي كه در حوزه علم و دانش صورت مي‌گيرد هر چند جزيي، باز گره‌گشاي بسياري از تنگناها و مشكلاتند و مي‌توانند راه را براي تحقيقات بيشتر و نتايج بهتر بگشايند. يافته‌هاي حاصل از اين تحقيق‌ها مي‌توانند سنگ بنايي براي علاقمندكردن دانش‌پژوهان به خصوص گروه‌هايي نظير روان‌شناسي باشد. از نظر علمي يافتن پاسخ براي پرسش‌ها حايز اهميت است چرا كه چنين يافته‌هايي مي‌تواند راهبردهايي را به منظور شناخت و درمان در اين زمينه پيشنهاد كند و در جهت‌گيري‌هاي درماني، به خصوص بعد از بررسي‌هاي شناختي و تشخيصي مثمرثمر واقع گردد. به علت آن‌كه نه در داخل و نه در خارج از كشور تحقيق حاضر تا‌كنون صورت نگرفته است، تحقيق حاضر مي‌تواند راه را براي ساير متخصصين هموار نمايد. به عبارت ديگر نتايج اين پژوهش مي­تواند از يكسو پايه‌اي براي پژوهش­هاي بعدي شده و از سوي ديگر در امر درمان افراد مبتلا به افسردگی مورد استفاده قرار گيرد.

[۱]Young

[۲]Klosko

[۳]Weishoar

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:










نوشته شده توسط محمد در ساعت 18:11

به وبلاگ من خوش آمدید
ایمیل مدیر :


اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود پایان نامه رشته روانشناسی و آدرس sychology.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.::